همیشه تکلیف شب و مقدار و نوع آن آن برای اولیاء و مربیان سوال بوده است که چه مقدار و چگونه تکلیف بدهند.

خوشبختانه یکی از ویژگی های کتاب های جدید التالیف توجه به کیفیت تکالیف به جای کمیت آن هاست و بر اساس این کتابها قسمت عمده ی تکالیف در کلاس و زیر نظر معلم انجام می پذیرد.

تکالیفی را می توان به خانه فرستاد که مخصوی خانه باشد،یا مکان انجام آنها به تنهایی برای دانش آموزان وجود نداشته باشد.

راهبردهای علمی تکلیف دادن

1- فرزندان ما از نظر خصوصیت روانی،تفاوت های منحصر به فردی دارند و ما بعنوان والدین هوشمند و معلمان اگاه باید این تفاوت ها را به رسمیت شناخته ،از آنها انتظار یکسانی نداشته، بلکه با واقع بینی انتظاراتی مطابق با استعدادها و توانایی هایشان داشته باشیم.به این ترتیب ،بهتر است در درس ها و مقاطع زمانی گوناگون چهار نوع تکلیف متنوع ارائه شود تا هر دانش آموز بر حسب توان علاقه و نیاز خود تکلیف مناسب را انتخاب کند.

این تکالیف عبارتند از:

-    تکالیف آماده سازی که به منظور آمادگی برای درس جدید داده می شود برای مثال متن درس جدید را با دقت خوانده ،سوال هایی از آن طرح کند.

-         تکالیف تمرینی که عمدتاً تمرینات داخل کتابند و برای تثبیت یادگیری داده می شوند.

-    تکالیف امتدادی (بسطی) که مطالب آموخته شده را به زندگی کودک بسط می دهد ،برای مثال در مورد صرفه جویی و پس انداز صحبت شده.

-    تکالیف خلاقیتی که به دو صورت «همگرا» و «واگرا»مطرح است.سوال همگرا، سوالی است که پاسخ دارد مانند:پایتخت همسایه های شرق ایران .ولی سوال یا تکلیف واگرا سوالی است که هر کس بر مبنای بینش خودش جواب می دهد که به سوال باز پاسخ هم معروف است.

2- بین یک تا دو ساعت در روز،برای انجام تکالیف دانش آموزان دوره ابتدایی در خانه مناسب به نظر می رسد.

 3- معلمان با تشکیل جلسه توجیهی برای اولیاء ، باید برای این نکته مهم تاکید داشته باشند که والدین در امر انجام تکالیف فرزندان خود دخالت مستقیم نداشته ،بلکه نظارت غیر مستقیم و جدی داشته باشند.

4- در سنین دبستان برخورد روانی- اجتماعی کودکان بر محور کارایی ، سازندگی و حقارت قرار دارد.کودک می خواهد توانایی های خود را ظاهر سازد و افزایش دهد.علاقه فوق العاده ای به آموختن پیدا می کند.به سرعت می آموزد که تکالیفش را انجام دهد و خود را با قوانین مدرسه سازگار کند.هر گاه در این کارها احساس پیشرفت نکند و خود را ناتوان ببیند به حالت بیگانگی از خود و حقارت دچار خواهد شد.

در مورد این کودکان دادن تکالیف کوتاه و تمرینات ساده وپرسیدن سوال هایی که معمولاً از عهده پاسخ به آن بر می آیند در رشد اعتماد به نفس آنها موثر خواهد بود.

سرگروه آموزشی پایه سوم ( خانم نظری )