طرح درس فارسی نشانه ی(ر)

 

نام ونام خانوادگی: مرضیه حیدری                                

کلاس: اول ابتدایی                                                                  موضوع درس:فارسی

عنوان درس: مادر                                                                    مدت تدریس: 45 دقیقه

......................................................................................................................................................

روش تدریس:آموزش با کیفیت برتر(با استفاده از مدل 5 ای ، 5E)

اهداف درسی:

 

الف:اهداف کلی :

1- آشنایی با آثار قدرت خدا

2 - تقویت مهارت های زبانی

3- آشنایی با باران، ابر و فایده های باران

 

ب: اهداف جزیی :

1- آموزش صدا و نشانه ی (ر)

2- تقویت مهارت های گوش کردن و سخن گفتن

3- رعایت نکاتی از جمله استفاده از چتر در هنگام بارندگی

4- تشخیص صدای (ر) اول ، وسط و آخر

5- توانایی خواندن و نوشتن کلمات با حروف خوانده شده

6- مراقبت از درختان

اهداف رفتاری:

1-   با شیوه های متفاوت خداراشکر می کند.

2-   نشانه ی  (ر)از بین دیگر نشانه ها تشخیص می دهد.

3-   به سخنان معلم و دانش آموزان به خوبی گوش می کنند.

4-   نظر خود را به موقع اظهار می دارد.

5-   به کمک نمایش استفاده از چتر را تمرین می کند.

6-   کلماتی را شکل صدای (ر) در قسمت های مختلف آنها آمده بیان می کند.

7-   کلماتی که حروف آن ها را خوانده تمرین می کند و می خواند.

رسانه و وسایل: کتاب درسی ، کارت وا‍‍‍ژه ، تابلو ، جدول صداهای الفبا- جدول ترکیب     صامت ها و مصوت ها ؛چتر ، روسری ،گیره،چسب و پایه ی چسب

 

ارزشیابی تشخیصی:زمان(4دقیقه)

فعالیت معلم:                                              

        در این قسمت آموزگار تعدادی کارت را که روی آنها واژه های (آب،تاب ،باد،سوت،توت و بابا)نوشته شده است را در بین فراگیران توزیع می کند که بر اساس کلمه ی نوشته شده روی کارت ، اعضای هم تیمی خود را پیداکنند.با قرار گرفتن اعضا ، اسم گروه آنها را با چسب بر روی میز آنها می چسباند.

فعالیت شاگرد:

     در این قسمت هر کدام از شاگردان بر اساس کلمه ای که بر داشته است پس از خواندن واژه هم تیمی خود را پیدا کرده و در تیم قرار می گیرد و با تشکیل تیم ها آمادگی خود را برای ادامه فعالیت نشان می دهد.

ارائه درس

 

1-مرحله ی درگیر شدن با موضوع : (5 دقیقه)          

فعالیت معلم:

     در این مرحله معلم وقتی که مطمئن شد فضای کلاس برای شروع درس جدید آماده است برای تقویت مهارت گوش کردن و سخن گفتن شاگردان ، قصه ای را که داستان آن مرتبط با موضوع درس است برای فرا گیران می گوید.

فعالیت شاگردان:

با اشتیاق و با دقت به جریان داستان گوش فرا می دهند.

 

2-مرحله ی جست و جو و اکتشاف : (10 دقیقه)

فعالیت معلم :

     معلم پس ازا تمام قصه از فرا گیران می خواهد که با هم تیمی های خود مشورت کنند و کلماتی راکه  در داستان دارای صدای (ر) بودندرا بیان کنند. و پس از آن با پرسش از اعضای تیم ها می خواهد که کلمات را بیان کنند و عنوان کنند که صدای (ر) در کجای واژه ها آمده است.

      از آنها می خواهد که کتاب درسی را بیرون آورده و درس مورد نظر را بیاورند و به صورت گروهی  به تصویر بالای صفحه نگاه کنند و آنچه را مشاهده کردند برای گروه خود بیان نمایند.

فعالیت شاگردان :

      در گروه ها فعالانه به اظهار نظر درباره ی واژه ها می پردازند و آموزگار نیز بر فعالیت آنها نظارت می نماید. پس از مشورت در پاسخ به سؤالات معلم به عنوان نمودن واژه ها می پردازد.

با دقت و تفکردرباره ی  سؤالات معلم خصوص جای قرار گرفتن صدای (ر) در واژه ها  می پردازند ، بامشاهده تصویر کتاب وارائه ی نتایج مشاهدات به هم گروه خود ، در پاسخ به سوالات معلم از خود واکنش نشان می دهند.

 

3- تشریح و تبیین موضوع : (15 دقیقه)

فعالیت معلم :

      پس از اظهار نظر  شاگردان  درباره ی نتیجه ی  جست وجو واکتشاف خود درباره ی واژه های مورد نظرمعلم سعی می کندکلید واژه های (مادر،باران،ابر،خرگوش ،روباه ،پروانه و...)رابرجسته تر عنوان نمایند.واز فراگیران می خواهد که تصویرک ها را بخوانندوبه نشانه ی جدیدکه با رنگ قرمز در واژه آمده دقت نمایند.سپس با سؤالاتی جایگاه آن را در واژه از شاگردان می پرسد.آنگاه به معرفی نشانه ی جدیدونوشتن آن روی تابلو اقدام می کندوبا استفاده از شیوه ای خلاقانه جایگاه آن را در جدول نشان داده معرفی می کند.درادامه از فراگیران می خواهد که با توجه به آموخته های قبلی ونشانه ی جدید در گروهها به خواندن متن جدید اقدام نمایند .معلم یکبار متن را می خواند وبچه ها خط برده وهم خوانی می کنند.آنگاه برروی اسم نشانه ی (ر)مکث می نماید وبا طرح سؤالی اسم نشانه را ((ر)تنها) بیان می کند.از چند نفراز شاگردان می خواهدکه متن را بحوانندوبقیه هم خوانی کرده وخط ببرند.

 

فعالیت شاگردان :

     شاگردان به آنچه که معلم از آنها می خواهد گوش فرا داده و با مشارکت فعالانه در گروه هابه سؤالات معلم پاسخ می دهند .

 

4- بسط و گسترش موضوع : 7زمان ( دقیقه)

     معلم از فرا گیران می خواهد در گروهها با هم فکر کرده و مشورت نمایند و اسم وسایل و اشخاصی که در کلاس و مدرسه صدای (ر) در آن آمده بیان کنند. سعی می کند با یک نمایش به تعمیم نوشته ی کتاب بپردازد تا در فراگیران انگیزه لازم را جهت تعمیق یادگیری بوجود آورد و در پایان از آنها می خواهد نشانه (ر) را با مصوت (آا) (ا  ) و(او و) ترکیب نموده و پس از ایجاد هجا ، واژه ای جدیدبیان کنند.

فعالیت شاگردان :

     با دقت و تفکر در گروهها واژه هایی (مانند دیوار، آموزگار ، دفتر ، مدیر، پرچم و .....)بیان    می کنند. یا علاقه مندی به نمایشی که دوستانشان اجرامی کنند توجه کرده و متن درس را در آن نمایش تمرین می کنند. با رغبت و با کمک معلم نشانه ی (ر) را با مصوت های ذکر شده ترکیب کرده و واژه های جدیدی را نیز عنوان می کنند.

 

5- ارزشیابی:زمان (4)دقیقه

فعالیت معلم :

     به دلیل اینکه در مراحل قبل از فراگیران ارزشیابی تکوینی بعمل آمده و همچنین در مرحله ی قبلی نیز به نوعی ارزشیابی پایانی بعمل آمد( در نمایش) لذا یک فعالیت خارج کلاس ارائه می نماید بدین صورت که برای جلسه آینده به کمک (حبوبات یا گل یا خمیر مجسمه ...) نشانه ی (ر) را روی مقوا کشیده و به کلاس ارائه نمایند و در آنها نیز ایجاد انگیزه نموده که در زنگ بعد با علاقه مندی فعالیت های کتاب کار فارسی را انجام دهند.

فعالیت شاگرد :

     به دقت به سخنان آموزگار گوش فرا داده و با علاقه مندی ، آمادگی خود را برای انجام فعالیت خارج از کلاس و تکمیل فعالیت های کتاب کار فارسی اعلام می نمایند.  

                                      تهیه و تنظیم: سر گروه آموزشی پایه ی اول (خانم حیدری)